Miért ne lehetne a coaching szórakoztató és kreatív?
Betekintés a kreatív coachingmódszerek sokszínűségébe
(Részlet Martin Wehrle: 50 kreatív coaching ötlet című könyvéből)
Minden ember olyan, mint egy ház. Mielőtt az első coaching megkezdődik, ön zárt ajtó előtt áll. Csak egyvalaki nyithatja meg önnek: az ügyfél. Hogy mely szobákból áll az élete, milyen témákat tárol ott, és milyen ablakokból tekint a világra, ő mutathatja meg. Vagy még ő sem, hiszen mi a garancia, hogy kellő távolságból szemléli az életét? A hangos témák háttérbe szorítják az érdemi kérdéseket. Tehát olyan módszerekre és kérdésekre van szüksége, amelyek a figyelmet gyorsan a lényegre terelik. Minél kreatívabban szólítja meg az ügyfeleit, annál nyitottabban fognak válaszolni.
Minden coachingból válhat felejthetetlen élmény, szellemi kaland. De a legtöbb esetben még mindig a józanság és a konvenciók uralkodnak. Mert hát egy coachingnak nem kell-e szaktudásbeli követelményeknek megfelelni? Nem számszerűsített eredményeket kell-e hoznia – és mindennek nem feltétele-e a komolyság, amelyet a gyermeki játékosság veszélybe sodorna?
Ez a gondolatmenet a coachingot folyóként kezeli, melynek két partja van, és a coachnak választania kell közülük. Állhat a komoly, józan és méltóságteljes oldalra. Vagy fordulhat a játékos, gyermeki és spontán part felé. De mi történik, ha a víz szélessége megengedi, hogy egyidejűleg mindkét parton megvesse a lábát? Mi van akkor, ha önnek sikerül egyszerre játékosnak és komolynak lenni? Játékosnak, hogy az ügyfelet ellazítsa és új gondolatokat ébresszen benne; és komolynak, hogy a coachingfolyamatot felelősen végigkísérje, és gondoskodjon a gyakorlatba való átültetésről? Ez lenne a tökéletes coaching!
A coachingban – hasonlóan a művészethez – a szórakoztatás és a komoly tartalom nem választható szét élesen. Éppen ellenkezőleg, minden irodalombarát tudja: a nagyszerű regények mindig szórakoztató regények is. A tartalmi mélység szórakoztató formát igényel, hogy elérje az embereket. Így van ez a coachingban is. Az elme játékos holdutazásait komoly munka alapozza meg. De ennek nem szabad kiütköznie. Az ügyfelek számára semmiképp!
Csak ha sikerül önnek elérnie, hogy egy személy agya alfa-állapotba kapcsolódjon, és a kogníciója túljusson a megszokott partokon – csak akkor érhet el átütő eredményt. A kreativitáskutatás tudja, hogy a legeredetibb gondolatok nem készakarva érnek, hanem váratlan pillanatokban: ha a strandon szunyókálunk, az erdőben kocogunk, vagy éjjel az üres autópályán vezetünk.
De nemcsak a hogyan, hanem a hol is meghatározza az eredményességet. A nem hagyományos coachingot nemcsak a hagyományos helyeken kellene folytatni. Az irodákon és tárgyalókon kívül sok más lehetőség létezik: milyen lenne például, ha az ügyfelével egy repülőtérre mennének, hogy szárnyaljanak a gondolataik? Ha kocogni menne vele, hogy a kreativitást is ügetésre késztessék; az erdőbe, a dolgok gyökerét kutatni; a vidámparkba, ahol az óriáskerékről letekinthet az életére, vagy a játszótérre, ahol ugyanazzal a könnyedséggel alkothat megoldásokat, mint a gyerekek homokvárat?
Szívesen beépítené a kreatív coachingmódszereket munkájába? ► Van rá 50 ötletünk!