Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információ  Rendben

Sürgős vagy fontos?

Előzze meg a kiégést!Kiégett állapotba (burnout) számos dolog miatt kerülhetünk. A legfontosabb viszont, hogy felismerjük, és időben tegyünk ellene, sőt, előzzük meg, ha tapasztalunk magunkon egy-két kiégésre utaló jelet. Az egyik kulcsfontosságú lépés a körülöttünk, bennünk kialakult káosz rendezésére a megfelelő időgazdálkodás. A prioritások felállítása valószínűleg senkinek nem újdonság, ám a mindennapok taposómalmában könnyen elveszíthetjük az ösztönös rangsorolás képességét, így nem árt néha kicsit felülvizsgálni, hogyan is osztjuk be az időnket valójában.  
Burnout - A kiégés megelőzése 12 lépésben című könyvünk így vezet végig a prioritásokon: 

Rengeteg dolog múlik azon a kérdésen, hogy valami sürgető, vagy csak inkább fontos.
Sok fontos feladat nem tekinthető sürgősnek is. A legtöbb sürgős feladat pedig nem (igazán) fontos.
Az alapszabály így szól: soha ne hagyja, hogy a fontos feladatok sürgőssé is váljanak!
A végkövetkeztetés is ebből adódik: a fontosság a sürgősség előtt jár. 

Hogy az alapszabályt következetesen tudja alkalmazni, így járjon el:

Gyakorlat: Sürgős vagy fontos?
Vegye elő az időrabló tényezőkről készített listáját, és ha kevésnek találja, kezdjen bele
egy olyan új gyűjtésbe, amelyből kiderül, milyen munkákat adhat át másnak, és melyeket
mondhat le. Ezek a tevékenységek is időrablók. Ha világossá válnak az Ön számára, hogy
melyek ezek a visszatérő és sürgős (de nem fontos) munkálatok, nyugodtan elkezdheti lemondani
vagy másnak delegálni őket. További részleteket a Prioritások felállítása című
következő fejezetben talál.
Valószínűleg már most felismeri azokat a feladatokat, amelyek egyszerre fontosak és sürgősek
is. Ezeket szintén írja fel.

Prioritások felállítása
Állítson fel prioritásokat, és tartsa be őket: mi az, ami elsőrangú, és mi
másod- vagy harmadrangú? Sorolja be a feladatait és személyes dolgait
a következő öt kategóriába, s ha szükséges, sorolja át őket naponta akár
többször is:

1. kategória: Azonnal elvégzendő feladatok. Ezek az egyszerre fontos
és sürgős feladatok. Őket azonnal el kell intéznie. Ezeket a tevékenységeket
korábban már megismerhette a „Sürgős vagy fontos”
című gyakorlat során.

2. kategória: Kihagyom. Egyáltalán nem végzem el őket. Sokaknak
ez a legnehezebb gyakorlat, ami a szükségszerűségről, és valaminek
az elhagyásáról szól, továbbá arról a jelenségről, hogy fontosnak
érezzük magunkat, ha az idő nyomásától már alig tudunk
magunkról. (...)

Ismerje fel a tüneteket és tegyen ellenük!

3. kategória: Későbbre hagyom, egy másik alkalomra. Ha az időpont
elérkezett, döntse el újra, hogy melyik kategóriához tartozik. 
Azonban nem köthet ki egy „elhalasztott” vagy „el nem intézett” elnevezésű
strukturálatlan kupacban. Készítsen egy olyan mappát,
amelyben időbeli sorrendbe rendezi az ilyen dolgokat, majd újra átnézi

4. kategória: Megváltoztatom (a munkafeltételeket). A változtatás
a feladat lerövidítéséhez vagy leegyszerűsítéséhez kell, hogy vezessen.

5. kategória: Átadom másnak. Ennek a kategóriának a mesterei
egészen sokra viszik. Ha Ön valamit másra bíz, ugyanazzal a meggondolással
tegye, mint amivel a meghatározott személyt kijelölte:
az 1-es és 3-as kategóriába, és soha ne a 2-es kategóriába. A legtöbb
idő a 2-es és a 4-es kategóriával nyerhető. Ha ön naponta – mint a
következő gyakorlatban is – 85 percet ül autóban, az is időpocsékolásnak
tekinthető. Talán érdemes lenne elgondolkodnia a költözésen,
vagy egy közelebbi munkahelyen? Naponta 85 perc éves szinten
200 munkanapnál már 17 000 perc szabadságot jelent. Egy 40
éves szakmai szolgálatnál megszakítás nélkül két évet ül az autójában.
Fontolja meg, hogy megér-e ennyit Önnek. Emellett a tapasztalat
azt mutatja, hogy a burnout kockázata a túl hosszú munkahelyi
utazás miatt lényegesen megnő.

                                                                           (Thomas M. H. Bergner: Burnout 126-128. o.)

 

Tartalomhoz tartozó címkék: Blog
Oldalsáv