Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információ 

Hogyan teszteljük az üzleti ötleteket?


► Könyvajánló ◄


Legyen szó nagyvállalati innovátorokról, startup vállalkozókról, vagy solopreneurökről, minden vállalkozó és vállalkozás folyamatosan keresi a nagyszerű üzleti ötleteket és az új termékeket. A siker érdekében elengedhetetlen a folyamatos fejlődés, a szolgáltatások/termékek optimalizálása, és új utak felfedezése.

A termékmenedzserek nagyon jól tudják, milyen jelentősége van az üzleti ötletek és az új termékek tesztelésének, mielőtt teljes körűen bevezetnék őket és elérnék velük az ügyfeleket. De hogyan is kell tesztelni? Mennyi ideig, és mire kell figyelni, amikor teszteljük az üzleti ötleteinket? – Ezek már nehezebb kérdések.

David J. Bland és Alex Osterwalder pont ezt mutatják be és tanítják meg a hazai olvasóközönségnek, a Strategyzer sorozat Testing Business Ideas c. nagy sikerű művük magyar nyelvű kiadásában, az Üzleti ötletek tesztelésében. Könyvük a piac legátfogóbb kísérlettárát kínálja, melynek segítségével az üzleti ötletek eredményességét bizonyítékokkal támaszthatjuk alá. A teszteléssel megkímélhetjük magunkat attól, hogy időt, energiát és erőforrást vesztegessünk olyan ötletekre, amelyek valamiért nem működnek. Hiszen a vállalkozók és innovátorok első számú feladata a kockázat és a bizonytalanság csökkentése.

De vajon mitől lesz sikeres egy termék/szolgáltatás?

A szerzők szerint a sikeres termék/szolgáltatás: megvalósítható (Meg tudjuk csinálni?), életképes (Érdemes megcsinálni?) és kívánatos (Akarják az ügyfelek?). Ha ismerősen cseng az üzleti modell vászon és az értékajánlat vászon, akkor ezek a szegmensek (és a velük kapcsolatos hipotézisek) ott is megjeleníthetők.

Hol is kezdjük?

David és Alex azt ajánlják, hogy mielőtt egy új termék/szolgáltatás tesztelésébe vágnánk, kezdjük a feltételezések feltérképezésével. Ennek célja az, hogy az összes kockázat nyilvánvalóvá váljon egy-egy hipotézis formájában, majd miután fontossági sorrendbe helyeztük őket, el is kezdhetjük a kísérlet(ek) megtervezését. Érdemes olcsó és gyors kísérletekkel kezdeni, azért, hogy minél gyorsabban tanuljunk.

Hogyan teszteljünk?

A tesztelés az a tevékenység, amellyel kiszűrhetjük azokat az ötleteinket, amelyek elméletben jól néznek ki, de a valóságban nem működnének. 

Az üzleti ötletek tesztelésének számos módja van. Bármelyik formáját is válasszuk, minden esetben a megvalósíthatóságra, életképességre és a kívánatosságra kell helyezni a fókuszt. A könyvben lévő 44 kísérlet tematikus, strukturált felépítésének köszönhetően mindig kiemeli a lényeges irányelveket. A gyakorlati felhasználást kategorizált összesítő táblázatok is segítik. Ha a termék/szolgáltatás kívánatosságát szeretnénk tesztelni készíthetünk pl. ügyfélinterjúkat vagy felderítő felmérést, futtathatunk online hirdetést vagy ajánlási programot (és még számos más kísérletet). Ha az életképességre vagyunk kíváncsiak pl. a keresési trendek vagy a webforgalom elemzése is jó választás lehet, de ugyancsak célravezető pl. a termékjellemzők tesztelése próbavásárlással kísérlet. Ha pedig a megvalósíthatóság oldalán vizsgálódnánk a motorcsónak vagy a 3D nyomtatás is szóba jöhet, csakúgy, mint az életnagyságú prototípus, a pop-up bolt vagy az Óz, a nagy varázsló kísérlet. 

A felderítő kísérletekkel megvizsgálhatjuk, hogy a megfelelő irányba indultunk-e el. A bizonyítást szolgáló kísérletekkel pedig megerősítjük a választott irányt. Erős bizonyítékokkal támaszthatjuk alá, hogy az üzleti ötletünk nagy valószínűséggel működni fog. A szerzők ajánlása az, hogy a kísérleteket célszerű párosítani más kísérletekkel, hiszen így még erősebb bizonyítékot kapunk majd.

Kinek szól a könyv?

A szerzők az alábbi célközönségeknek írták a könyvet (és tesztelték a tartalmát megjelenés előtt):
Vállalati innovátoroknak, akik megkérdőjelezik az uralkodó gyakorlatot, új üzletágat építenek egy nagy szervezet keretein belül.
Startup vállalkozóknak, akik szeretnék próbára tenni új üzleti modelljük építőelemeit annak érdekében, hogy felesleges idő-, energia- és pénzkidobástól kíméljék meg a csapatot, a társalapítókat és a befektetőket egyaránt.
Solopreneuröknek (egyszemélyes vállalkozásoknak), ahol az egyetlen tagnak van egy megérzése vagy ötlete, amely nem nevezhető üzletnek.

Ha ötleteinket azonnal megvalósított kísérletekkel teszteljük, akkor folyamatosan tanulhatunk és alkalmazkodhatunk. És sikerre vihetjük a bizonyítékokkal alátámasztott ötleteinket. Amikről pedig kiderül, hogy nem életképesek, nem megvalósíthatók, vagy netán nem kívánatosak – legalább különösebb veszteség nélkül elvethetjük, vagy az igényeknek megfelelően átalakíthatjuk őket.

Ha megtanuljuk a hatékony kísérletezést, sikerre vihetjük üzleti ötleteinket.