Könyvismertető
Az iskolában számos munkakapcsolatot élhetünk meg. Ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy kicsiket vagy kamaszokat tanítunk, vagy hogy a tanáriban hogyan jövünk ki a kollégákkal. Ami ezekben a helyzetekben közös, az a csoportdinamika, amely olyan, mint az időjárás, hiszen mindig jelen van. Lehet derűs, lehet borult, lehet változó, de mindenképpen meghatározza a napjainkat. Aki felismeri, hogy milyen sokféleképpen szemlélhetünk egy csoportdinamikai helyzetet, az előnyben van, hiszen a változékony látszat nem csapja be, és mindig a mozgások, a változások lényegét fogja látni.
Heidi Ehrensperger és Peter Stierli az iskolai élet mindennapjaiból vett szemléletes példák segítségével mutatja be, hogyan ismerhetők fel a csoportdinamikai folyamatok, hogyan találkozhatunk velük, és mihez kezdhetünk, ha az események sűrűjében találjuk magunkat. Konfliktusok az osztályban a gyerekek között, feszültség a tanáriban, új diák érkezése, kínos szülői értekezletek, kezelhetetlennek tűnő tanulók vagy érdektelen szülők… Minden példára hatékony intervenciókat találhatunk a könyvben, a hozzájuk tartozó részletes magyarázattal.
Tanároknak és iskolavezetőknek ajánljuk a könyvet, mert számos olyan lehetőséget találhatnak benne, amellyel bővíthetik cselekvési repertoárjukat.
A könyv céljai:
- Arra ösztönözzük az olvasót, hogy próbáljon meg az osztályra és az iskolára szociálpszichológiai és csoportdinamikai perspektívából tekinteni.
- Az elsődleges cél, hogy a helyzetek vizsgálatánál a figyelmet a csoportra és a környezetre irányítsuk, és ne csak az egyéneket, vagy csak az adott helyzetet vegyük figyelembe. •
- A modellek és az elméleti magyarázatok célja az, hogy ösztönzést kapjon az olvasó: tekintsünk máshogy a már jól ismert helyzetekre, és új nézőpontból elemezzük őket.
- A megszerzett ismeretekkel bővíthetjük saját szakmai eszköztárunkat.
Tartalom:
- Csoportdinamikai alapok
- Csoportdinamika az iskolai hétköznapokban: Konfliktus az osztályban - Szülöi értekezlet - Feszültség a tanáriban - Új tanuló az osztályban - Spóroljunk vagy támogassunk? - Dohányzás az iskola területén - A rendbontó - Újabb iskolai reform a láthatáron - Kinek van a legnagyobb sikere a tantestületben? - Intervízió a tantestületben - Csoportdinamika digitálisan
"Nagyon értékes könyv mindenkinek, aki az iskolai mindennapokban mély megértéssel és a helyzetek dinamikája alapján szeretne hatékonyan cselekedni." Prof. Dr. Norbert Landwehr - neveléstudományi szakember és iskolafejlesztő