MOBBING - a munkahelyi pszichoterror
|
Leírás és Paraméterek
Josef Schwickerath • Moritz Holz
MOBBING
Gyakorlati kézikönyv a munkatársak közötti problémák felismeréséhez és kezeléséhez
-----------------------------------------------------------
Nem szokás róla beszélni, ám létfontosságú kezelni!
A MOBBINGRÓL
A mobbing olyan konfliktussal terhelt munkahelyi kommunikáció, amelyben valakit a kollégái vagy felettesei közvetlenül vagy közvetve támadnak (kirekesztenek, sértegetnek vagy egyéb módon zaklatnak, esetleg megaláznak) gyakran és ismétlődő jelleggel (min. hetente egyszer) hosszú időn át (min. fél éve - egy-két eset még nem mobbing). Gyakran válnak célpontokká a visszahúzódó, önmagukért kiállni kevésbé képes, ám érzékenyebb kollégák, személyek, akiknek önértékelésében a munka területe kiemelt fontosságot kap.
A mobbing megjelenési formái nagyon változatosak, íme néhány példa:
- Szervezeti intézkedések: hatáskör- vagy munkafeladatok megvonása, értelmetlen megbízatások, önbecsülést sértő feladatok...
- Szociális elszigetelés: kiközösítés, kommunikációs lehetőségek korlátozása, "bűnbakképzés"
- Személy és magánélete elleni támadás: pletyka, nevetségessé tétel, gúnyolódás, cégen belüli hírnév csorbítása...
- Verbális agresszió: folytonos kritika, egész csapat előtti megalázás, kiabálás, becsmérlés
- Szélsőséges esetben fizikai agresszióval való fenyegetés
A mobbing jellemző okai
- Szervezeti átalakulás, munkaintenzitás növekedése ⇒ fokozódó nyomás, frusztráció, romló munkamorál
- Inkompetens vezetői magatartás
- Elégtelen munkahelyi információáramlás, átláthatatlan szervezet, ellentmondó utasítások
- Szerepkonfliktusok - homályos, zavaros hatásköri helyzet
A mobbing lehetséges következményei
Céges szinten | Egyéni szinten |
rossz munkamorál | erős stressztünetek |
fokozódó teljesítménycsökkenés | ingerlékenység |
csökkenő bevételek | koncentrációs nehézségek |
fokozódó fluktuáció szervezeti problémák válságtünetek |
Akaratgyengeség |
A könyv felépítése
I. rész: A MOBBING jelenségének részletes leírása: elmélet • egészségügyi hatások • a megelőzés szempontjai • a segítségnyújtás lehetséges csatornái • a mobbing "diagnózisának" felállítása, osztályozás
II. rész: A MOBBING kezelésének módszertana: a motiváció és jövőperspektíva tisztázása • célmeghatározás • kiút a mobbing hálójából
---------------------------------------------------------
MÓDSZEREK • TECHNIKÁK • FELADATOK • ESETLEÍRÁSOK
→ A munkától való kellő távolság kiépítése (kikapcsolódás, sport, a figyelem elterelése...)
→ Megértés (17 gyakorlat - pl. konfliktusmodell, viselkedéselemzés, igény- és erőforrás elemzés, ön- és idegenkép stb.)
→ Döntés (6 különböző technika ennek elősegítésére - pl. döntési fa, a kétszékes technika stb.)
→ Cselekvési stratégiák (16 gyakorlat - pl. konstruktív kommunikáció, a harag leküzdése, örömháztartási tréning, stb.)
→ Értékelés
Kinek ajánljuk a könyvet?
Ez a kézikönyv azoknak a segítő szakembereknek szól, akiknek feladata a mobbing áldozataiknak FELISMERÉSE, DIAGNOSZTIZÁLÁSA és használható, TERÁPIÁS HATÁSÚ MEGOLDÁSOKat kívánnak nyújtani az érintetteknek a munkahelyen belül vagy azon kívül. A magyarországi statisztikák szerint minden 10. alkalmazott volt már élete során valamilyen szintű munkahelyi zaklatásnak kitéve. Ennek ellenére a jelenség felismerése, kezelése és prevenciója még gyermekcipőben jár, nem alakult ki az intézményi ellátás, alig képződnek erre szakosodott szakemberek. Ebből kifolyólag ez a terület még számos kiaknázatlan lehetőséget kínál különösen az alábbi szakmák képviselői számára:
- Coachok, trénerek
- HR szakemberek
- Vezetők - kompetencia növelés
- Tanácsadók (pl. üzemi tanács, szakszervezeti bizalmi stb.)
- Mediátorok
- Szupervízorok
- Üzemorvosok, háziorvosok
- Pszichológusok, pszichoterapeuták
- Jogi tanácsadók
...
Fokozott mobbing-veszélynek kitett munkakörök, munkahelyek:
Alapvetően minden olyan munkahelyen megjelenhet a mobbing, ahol kevés az esély, hogy új vagy adott szakmán belül különb munkahelyet találjon valaki (pl. közigazgatás, egészségügy, közoktatás és hasonlók). Ahol erős a teljesítményorientáltság (pl. bankok, multik), ebből fakadóan a frusztráció, irigység és a bűnbakkeresés, dogmatikus szabályok vannak, hibás és/vagy inkompetens vezetői magatartás uralkodik (pl. a konfliktusokat túl későn érzékelik, igyekeznek ezeket kerülni stb.), bizonytalan kompetencia és felelősségvállalási határok merülnek fel, ezáltal munkaszervezési problémák adódnak stb.
- Közszolgálati szféra
- Egészségügyi dolgozók
- Banki szektor
- Nagyvállalatok, multicégek
- Szociális szféra
- Köznevelés, közoktatás, pedagógusok
- Egyházak
A szerzőkről
Ez a munka a berusi AHG klinikán - a Pszichoszomatikus Orvoslás és Magatartásgyógyászat Európai Központjában - a munkahelyi zaklatás áldozataival folytatott terápiás tapasztalatok alapján született meg, több mint 15 év alatt. Az un. terápiás koncepció a klinikai munkából alakult ki a mobbingkutatás hozzájárulásával, melyből a szerzők Zapf (1999) és Leymann (1993a, 1996a, stb.) munkáit emelték ki.
Josef Schwickerath és Moritz Wood pszichoterapeuták.
LAPOZZON BELE A KÖNYVBE!
Vélemények

2017. 11. 10.
Tanulságos folyamatokat tartalmaz, amely segít, hogy a kollégáim számára "kellemetlen" szituációkat kezelni tudjam. Hatékony, mivel időben észrevehető számomra, hogy a kollégáim miként élik meg mások véleményét, így időben tudom kezelni a lelkükben lejátszódó játszmákat. Kellő figyelmet és hallgatóságot tudok szentelni a sajátos problémák megoldására, megértésére, elemzésére.
Köszönöm, hogy véleményemet megoszthattam. Igazán fontos könyvről van szó, hiszen a mobbing egyrészről kényes téma, amiről senki nem szeret beszélni, másrészről többségében a munkáltatók nem vesznek tudomást, így annak kezelése nem történik meg. Több ilyen témájú könyv nagyban segítené véleményem szerint a mobbing probléma észrevételét,sajnos kevés a szakirodalom.