Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információ 

Hogyan válasszunk coachingeszközt, és hogyan mutassuk be az ügyfélnek?

A coachképzés időszakában, majd praktizáló coachként az elméleti megközelítések széles köréből merítünk, emellett az eszközök és technikák néha szédítő tárházát alkalmazzuk. Úgy tűnhet, hogy minden új fejlesztési modul vagy tanfolyam, amelyen részt veszünk még több könnyen kezelhető diagramot, mozaikszót és modellt kínál. Coachként hiszünk a bizonyítékokon alapuló, ám sokrétű megközelítésben, amely magában foglal olyan eszközöket, módszereket, modelleket és gyakorlatokat, amelyeket a tapasztalt szakemberek hasznosnak tartanak az ügyfelekkel végzett munka során.

Hogyan válasszunk coachingeszközt?


Az eszközök akkor hasznosak, ha egy adott feladatra összpontosítanak. Coach tapasztalataink alapján ismerjük fel, amikor valamelyik eszköz hasznos lehet egy bizonyos helyzetben, témában vagy célkitűzésben az ügyfél támogatására.

Ám egy nagyon fontos szempontot mindig szem előtt kell tartanunk: egy eszköz önmagában csak egy eszköz, és soha nem helyettesítheti a szoros kapcsolatot az ügyféllel, a szilárd elméleti alapokat vagy az alapvető coachingkészségeket.

A coachnak a tapasztalatára és bölcsességére hagyatkozva kell eldöntenie, milyen eszközöket használ. Az eszközök széles tárházából annak az eszköznek a kiválasztására kell összpontosítanunk, amely figyelembe veszi az ügyfelet, a körüljárandó témát, közben pedig tekintettel van a saját készségeinkre és erősségeinkre is. Coachként tisztában vagyunk vele, hogy a lehetséges eszközöknek segíteniük kell az ügyfelet, hogy tovább tudjon lépni az elakadásból, friss gondolatai támadjanak vagy új betekintésre tegyen szert.

Hogyan válasszunk coachingeszközt, és hogyan mutassuk be az ügyfélnek?


Hogyan mutassuk be a coachingeszközt az ügyfélnek?


Az ügyféllel végzett munka során alkalmazandó eszközöket kellő érzékenységgel és tapintatosan, az egyén és a téma tiszteletben tartásával mutassuk be.

Íme, ehhez nyolc vezérelv:

  1. Választás. Az ügyfél szükségletei alapján válasszunk eszközt, és ne a saját cselekvési tervünk szerint.
  2. Rapport. Győződjünk meg a rapport megfelelő erősségéről. Ha a kapcsolat korai szakaszában szakad meg a rapport, akkor nehezebb lehet újra kialakítani, mint akkor, amikor már erős a kapcsolat.
  3. Idő. Ügyeljünk az ülés időtartamára. Egyes eszközök különösebb magyarázat nélkül alkalmazhatók, néhány rövid időt, talán kevesebb mint egy percet igényel, míg vannak, amelyek az egész coachingülés idejét igénybe veszik.
  4. Beleegyezés. Kérjünk engedélyt: „Lenne kedve kipróbálni valamit, ami egy kicsit eltérő az eddigiektől?”
  5. Magyarázat. Mondjuk el az eszköz hátterét, adjunk áttekintést a múltbéli használatáról, és ismertessük, hogy az adott esetben hogyan lehet hasznos.
  6. Választási lehetőség. Biztosítsunk választási lehetőséget az ügyfél számára. A coachingkapcsolat irányítója az ügyfél: mindig meg kell adni számára a lehetőséget, hogy kipróbálja az eszközt – vagy ne.
  7. Kísérlet. Magyarázzuk el az ügyfélnek, hogy ez egy kísérlet – és csak megnézzük, hogyan működik. Ez minket és ügyfelünket egyaránt feljogosítja a „kudarcra” anélkül, hogy bármelyikünkre nyomást helyezne vagy elvárást teremtene.
  8. Reflexió. Az ügyfél adjon visszajelzést arról, hogyan működött az eszköz, és mi is véleményezzük magunkban. Tanuljunk a tapasztalatból, amit a jövőbeli üléseknél felhasználhatunk.

 

Források és sokszínű gyakorlati eszköztár coachoknak → Coachingeszközök 1. és Coachingeszközök 2. (szerkesztette: Jonathan Passmore, Claudia Day, Julie Flower, Maggie Grieve és Jelena Jovanovic Moon) ©Z-Press Kiadó