Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információ 

Játékos gyakorlatok az élő online tréningeken

Aki online tart workshopokat, tréningeket, képzési programokat, oktatási szemináriumokat az jól tudja, hogy a résztvevők aktivizálása, figyelmük éberen tartása és a képzés anyagának elsajátításához szükséges motiváció megteremtése a virtuális térben ugyanolyan fontos, mint a személyes képzések alkalmával. Az online térben sem kell lemondanunk a dinamikus, aktivizáló tréninggyakorlatok használatáról. Sőt! A különféle digitális technológiák nyújtotta lehetőségekkel élve, kreatív szemlélettel és némi testre szabással a képzési anyaghoz illőnek formálhatjuk a kívánt tréninggyakorlatokat. Ha egy gyakorlatot a témához kapcsolódva és tervszerűen alkalmazunk, az igen erős motivációt nyújthat a résztvevőknek. A képzés szüneteiben alkalmazott energizáló vagy ráhangoló gyakorlatok inspirációt nyújtanak, és az újonnan nyert energiával folytathatják a résztvevők a képzést. Az online térben történő tanulást segítő játékos forma pedig hab a tortán... és bár "csak" egy közvetítő közeg, ám olyan szűrőn engedi át a tanulás élményét, mely érzelmi szinten is bevonja a résztvevőket, így erősebb fókusszal és aktívabban fordulnak majd a képzés anyagai felé.

Miért fontosak a játékos gyakorlatok a virtuális térben is?

A tanulás nem csak kognitív szinten valósul meg. Könnyebben megbirkózunk a tanulnivalóval, ha az érzelmi szinten is élményekhez kötődik. Sokszor azért emlékszünk valamire, mert akkoriban olyan jót nevettünk, épp megerőltettük magunkat vagy öröm töltött el minket. Éppen olyan esetekben, amikor a tanulás célja nem csupán a tények elsajátítása, hanem a hozzáállás megváltoztatása, a viselkedés korrigálása és a tapasztalatszerzés, egy „kivetített előadással” oktatóként nem nagyon jutunk célhoz. Intenzív, oktatási célú gyakorlatokkal „valódi” érzelmeket válthatunk ki. A résztvevők örülnek a sikernek, versengenek azon, ki reagál gyorsabban és törik a fejüket egy rejtvényen. Számos gyakorlat pusztán az energizálást szolgálja, és lehetővé teszi, hogy a résztvevők egy intenzív munkaszakasz után új erővel töltődjenek fel, majd nagyobb összpontosítással forduljanak újra a képzés témája felé.

A játék okozta örömön túl, az is megeshet, hogy néhány résztvevő „aha-élménnyel” gazdagodva ül majd a képernyő előtt – és ez jó eredmény, mert ekkor a gyakorlat előkészítése és alkalmazása már elérte a célját.

 

Online tréninggyakorlatok

 

Szinkron és/vagy aszinkron tanulás?

Mindkettő jó, hasznos és fontos, így a szinkron és az aszinkron tanulásnak is részt kell kapnia az online tréningeken és képzéseken:

  • A szinkron tanulási környezetben online találkozó keretében lépünk kapcsolatba a résztvevőkkel. Ennek során beszélgetünk, chatelünk és digitális táblán dolgozunk kis csoportokban.
  • A tanulás aszinkron részében a következő találkozási időpontig a résztvevők azt a feladatot kapják, hogy például nézzenek meg egy általunk előkészített videót, olvassanak el egy PDF-dokumentumot, vagy töltsenek ki egy számukra elküldött feladatlapot. Mindezt akkor csinálják meg, „amikor akarják”. 

Manapság számos kiváló online platform közül válogathatunk, melyek több lehetőséget nyújtanak az élő online interakciókhoz.

A jól átgondolt és megtervezett, a tanulás témájához igazított játékos tréninggyakorlatok valódi motivációs erőforrást jelentenek a résztvevők számára.

Forrás → Gert Schilling (szerkesztő): 80 játékos tréninggyakorlat élő online képzésekhez  ©Z-Press Kiadó