Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információ 

Betekintés ► Kreatív intervenciók a kihívást jelentő gyermek- és kamaszviselkedések kezelésére


Ma egy családnak teljesen más kihívásokkal, kérdésekkel és problémákkal kell szembe nézni, mint 10–20 évvel ezelőtt. Gyermekeink nap mint nap ki vannak téve akár erőszaknak is pl. a médián vagy interneten keresztül, és sajnos vannak, akik saját bőrükön tapasztalják a fizikai agresszió mérhetetlen romboló erejét, hatását. A gyermekek nem tudják, hogyan kezeljék mindezt, hogyan maradjanak együttérzőek vagy barátságosak. Azok a gyerekek, akik valamilyen pszichés zavarban szenvednek és tanulási nehézségekkel küzdenek, még nagyobb kockázatnak vannak kitéve.


A dühös és indulatos viselkedés, a tiszteletlen magatartás, a depresszió, a stressz és szorongás kezelése pedig komoly kihívást jelent, mind a szülőnek, mind a terapeutának.


A szerző – Susan Epstein – 30 évnyi munkatapasztalatából oszt meg értékes eszközöket, módszereket az olvasóval, melyet játékterapeutaként, családterapeutaként és gyermeknevelési coachként szerzett. Kiemelt értéke, hogy a könyv terapeutákkal, tanárokkal, szülőkkel és gondozókkal együtt tervezve készült, azzal az elgondolással, hogy könnyen alkalmazható megoldásokat nyújtson a ma pszichés, magatartási és tanulási problémákkal küzdő gyermekek és tinédzserek számára. Reflexiót ösztönző, aktív cselekvésre serkentő feladatlapok is gazdagítják a kötetet, melyek könnyen átültethetők a terápiás ülésekből otthoni vagy iskolai használatba. A különböző nézőpontoknak és multikulturális perspektíváknak köszönhetően jobban megérthetjük a gyermekek és kamaszok viselkedését.

A könyv klinikai (zavar szintű) és nem klinikai (hétköznapi) problémákkal is foglalkozik. A kihívást jelentő gyermek- és kamaszviselkedések esetében használt fejlesztési módszereket könnyen lehet alkalmazni olyan családi problémáknál, amelyek kevésbé súlyosak.

A 186 kreatív intervenció által közvetített tudásanyag felvértezi a szülőket és a szakembereket jól bevált tippekkel, eszközökkel és gyakorlatokkal, amelyek segítenek megoldani a gyermekek érzelmi elakadásait, önmagukat korlátozó meggyőződéseit és kihívásait, valamint csillapíthatják a szorongást, a nyugtalanságot vagy félelmeket, és segítenek kitalálni megoldási terveket, célokat. Ezek alkalmazásával a szülők ötletelhetnek a problémamegoldásról, gyógyítási stratégiákról, az előrehaladás kérdéséről, emellett ők maguk is bátorítást nyernek a kapcsolódáshoz, az együttműködéshez és kommunikációhoz.

Az alábbi témákban találhatók gyakorlatok, feladatlapok, kommunikációs tippek és ösztönöző írások a kötetben:

Düh és indulatos viselkedés: az indulatos viselkedés, a frusztráció és a düh kezelése, a dühkitörések megelőzése.
Tiszteletlen magatartás: hogyan beszéljünk a gyermekkel higgadtan, konstruktív és együttműködő módon, és hogyan őrizzük meg tekintélyünket.
Trauma és depresszió: nehéz helyzetekben szavakat találni, bizalmat és biztonságérzetet erősítő nem verbális módszerek.
Autizmus spektrum zavar (ASD) és kapcsolódó problémák: tanulási- és figyelemzavar, ill. autizmus spektrum zavar hasonlóságai, különbségei; fejlesztési tippek a pozitív változás felé.
Stressz és szorongás: a stressz kiváltó okai tiniknél, stressz- és szorongás kezelése otthon és az iskolában.
Szervezettség és önállóság: a gyermek túlterheltségének és a körülötte lévő felfordulásnak a csökkentése, így az eredményesség és önállóság érzésének megteremtése.
A szülőt próbára tevő, kockázatos viselkedés: szerződések és feladatlapok, melyek segítenek áthidalni a felnőttek és tinédzserek közti kommunikációs szakadékot.
Felelősség és önállóság: több felelősség, önállóság és szabadság a kamasz gyermeknek; célok megfogalmazása.
Társas és érzelmi készségek: társas készségfejlesztő gyakorlatok, melyek segítenek a csapatjáték, az önszabályozás és az érzelmi intelligencia fejlesztésében.
Kötelezettségvállalás, együttműködés és tanulás: szerepvállalás és együttműködés elősegítése, kötelezettségvállalásra ösztönzés, magabiztosság serkentése.
Kapcsolódás, kommunikáció és pozitivitás: szülő-gyermek kötelék erősítése, család küldetésének nyilatkozata és megfogalmazása, közös családi rituálék teremtése, családi meetingek.
Technológia: média és digitális eszközök megfelelő használata, átfogó szabályrendszer kialakítása, szerződések: okostelefon- és internethasználat.
Szülőként időt fordítani önmagára: szülői energiatartály feltöltése; módszerek, technikák a testi, érzelmi, szellemi és spirituális szükségletek kielégítésére.

Ha a megfelelő eszközök és módszerek rendelkezésére állnak, a viselkedési változásokon való munka nemcsak eredményes, hanem még élvezetes is lehet a gyermekek és tinédzserek számára. A Kreatív intervenciók a kihívást jelentő gyermek- és kamaszviselkedések kezelésére egyedi stílusával sok újítást és vidámságot nyújt a viselkedés javítását célzó, jól bevált, könnyen alkalmazható ötleteiben.

Megjelenés után már érkezett is két szakembertől visszajelzés a könyvvel és a benne lévő gyakorlatokkal, technikákkal kapcsolatban. Köszönjük nektek, és örülünk, hogy a könyv hasznos segítséget nyújt a munkátok során!

Biricz Márta
"Iskolapszichológusként már alkalmaztam is kettő gyakorlatot ADHD, ODD esetében (Szülinapitortás relaxáció, Érzés GPS). Osztályfőnök visszajelzése már az első foglalkozás után : "mintha kicserélték volna" a kisdiákot. Szuper gyakorlatok, játékos, szórakoztató foglalkozások, hasznos tanácsok!"

Domokos Kata (life,- business és karriercoach)
"Szemléletformáló, praktikus, könnyen használható kézikönyv tele rengeteg hasznos gyakorlattal – egészen a kisgyermekkortól kezdve a nagyobb gyerekekig. Gyakorló szülőként és édesanyákat támogató coachként is jó szívvel ajánlom!"