Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy a weboldal a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információ 

Betekintés ► Sikerünk tényleg az érzelmeinken múlik?

Magas érzelmi intelligencia a kimagasló munkahelyi teljesítményért

Egy-egy kudarc, sikertelen munkahelyi szituáció, rosszul sikerült megbeszélés, alul teljesítő tréning után kinek jutott már eszébe, hogy az okok az érzelmi intelligencia alacsony mértékéhez is vezethetnek? Alig van olyan ember, aki ne lett volna kíváncsi az IQ-jára, és akár titokban is, de kitöltött már egy-egy intelligenciatesztet, magas eredményeket produkálva pedig ezzel még büszkélkedett is. De mi a helyzet az érzelmi intelligencia szintünkkel? Ezt is tudjuk mérni? Ki az, aki már megpróbálta kideríteni, hogy az érzelmi intelligenciája milyen mértékű?

Az érzelmi intelligencia fejlesztése az utóbbi időben egyre nagyobb hangsúlyt kapott, egyre divatosabbá vált. Sokat halljuk manapság, hogy az érzelmi fejlesztésnek milyen döntő szerepe van már gyermekkorban és gyakorlatilag az egész életünket meghatározza.

Az érzelmi intelligencia „az a képesség, hogy kezelni tudjuk önmagunk érzelmeit és a másokkal való kapcsolatunkat annak érdekében, hogy a szándékaink szerint élhessünk és céljainkat elérhessük” 
Adele B. Lynn 

Érzelmeink a munkában

Érzelmeink és hangulataink nemcsak magánéletünkre hatnak, hanem a munkánkat, a munkahelyi légkört is körüljárják. Rengeteg energiát pazarolunk arra, hogy elrejtsük, leplezzük a környezetünk előtt érzelmeinket, hiszen gyermekkorunktól kezdve megtanultuk, hogy a megfelelő helyen a megfelelő érzelmeket szabad vagy nem szabad kimutatni. Különösen a munkahelyünkön sokszor okoz próbatételt az érzelmek irányítása. Az érzelmi intelligenciánk fejlesztésével sokat tehetünk az érzelmeink tudatos irányításért. 

A nagy érzelmi intelligenciával rendelkező emberek nemcsak a kellemesebb és együttműködőbb munkahelyi környezethez járulnak hozzá. Az EQ közvetlenül kihat az üzleti eredményességre is. Ha tudjuk, hogyan kezeljük az érzelmeinket, hogyan érezzünk együtt a különböző nézőpontokkal, hogyan alakítsunk ki tartalmas kapcsolatokat, miként vezessünk és inspiráljunk másokat, akkor azokhoz a készségekhez jutunk el, amelyek megnövelik az eredménykimutatás legalsó sorának értékét. A kimutatható összefüggés olyan szoros, hogy az EQ-t még a korábbi szkeptikusok is a teljesítménymutatók hatásos javítási módjának tekintik.

Vezetők EQ kompetenciái

A munkahelyi hierarchiában felfelé haladva egyre nagyobb jelentőséggel bírnak az érzelmi intelligenciához köthető készségek és kompetenciák, az öntudatosság és az önkontroll, az empátia, a társas kapcsolatok készsége, amelyhez hozzátartozik a kapcsolatépítés, az együttműködés és a konfliktusok kezelése is. Akik mindezek birtokában vannak, nagy esélyük van arra, hogy igazán sikeres vezetővé váljanak és a szervezet életére nagy hatással legyenek.

Az EQ fejlesztése, de hogyan? 

A vállalatoknál sok értelmes ember szenvedi meg az EQ hiányát. A káros kihatások a kapcsolatokban, az elkötelezettségben, a lojalitásban és a munkahelyi légkörben jelentkeznek. Az érzelmi intelligenciáink igenis fejleszthető, ehhez nyújt mankót fejlesztő szakemberek számára az Érzelmi intelligencia gyakorlatgyűjtemény c. könyv.

Az EQ-t fejlesztő trénerek a szervezeten belül mindenkinek fellendíthetik az érzelmi intelligenciáját. Kezdve azzal a vezetővel, aki legszívesebben ki sem megy az irodájából, … egészen a „mindentudóig”, aki ezzel bosszantja a kollégáit, … folytatva az ügyfélszolgálatos munkatárssal, aki nem tud konfliktust kezelni. 

Az érzelmi intelligencia fejlesztése nemcsak egyéni, hanem csoportosan, szervezeti szinten is sikerrel használható. A fejlesztés hatására a munkatársak felfedezik az önismeretet és felismerik, hogy szükségük van az összetartó együttműködésre, amelynek révén sikerre vihetik a szervezetet.

Fejlesztő gyakorlat (kivonat az Érzelmi intelligencia gyakorlatgyűjteményből

Az empátia mint EQ-terület, azon belül is az értő hallgatás fejlesztése: 
Ez a 30 percet igénybe vevő gyakorlat a vezetőfejlesztésben, konfliktuskezelésben, csapatmunkában, interperszonális és kommunikációs készségek fejlesztésében használható. 
A gyakorlat megmutatja, hogyan teremt empátiát az értő hallgatás. Az empátia előfeltétele, hogy őszintén megértsük az embereket ahhoz, hogy információt oszthassanak meg velünk, melyhez meg kell hallgatnunk őket. 
Az empátia kulcskészség a munkahelyen. Ha a munkahelyen meghallgatunk másokat, azzal a tiszteletünket fejezzük ki. A tisztelet pedig a bizalomra épülő kapcsolatok alapja. A figyelem készsége nélkülözhetetlen az empátiához. 
A gyakorlathoz tartozó instrukciók, eredmények, kulcskérdések felhasználásával a fejlesztő szakemberek eredményesen fejleszthetik a munkatársak empatikus készségét (a gyakorlat ezen részét szerzői jogok miatt nem közölhetjük a könyvből).